Case Study:

Efekty sprzedażowe email marketingu w Zwierzakowo.pl

Tło współpracy

Internetowy sklep zoologiczny zwierzakowo.pl powstał w listopadzie 2007r. Jego nadrzędnym celem jest dostarczanie karmy i akcesoriów dla zwierzaków w atrakcyjnej cenie. Zwierzakowo.pl szczyci się wyłącznie wysokojakościowymi produktami i szybką realizacją zamówień. Mając na względzie dobro zwierzaków bezdomnych, wspiera fundacje im pomagające np. poprzez dodatkowe rabaty na zakup karmy.

Od sierpnia 2012 Sendingo jest odpowiedzialne za strategię i kreację email marketingową dla sklepu a także za przeprowadzanie wysyłek i ich analizę ilościową oraz jakościową. Treści sprzedażowe są uzupełniane merytorycznymi artykułami i ciekawostkami z portalu zoologicznego, bardzo chętnie czytanymi przez subskrybentów. Głównym wyznacznikiem skuteczności jest wygenerowana z newslettera sprzedaż.

Stabilizacja sprzedaży z mailingów

Okres zimowy to w większości sklepów internetowych czas wahań. Górka sprzedażowa jesienią i przed Świętami oraz spowolnienie po Nowym Roku. Przychód z email marketingu okazał się bardzo stabilny w odróżnieniu od pozostałych źródeł ruchu.

Z wykresu obrazującego wartość źródeł sprzedaży można wysnuć wniosek, że email marketing to dodatkowy strumień przychodu, który nie konkuruje z ruchem pochodzącym z wyszukiwań Google i z wejść bezpośrednich.

Jak określić aktywną część bazy subskrybentów?

Często poruszanym tematem w kontekście efektywności jest to czy otwieralność na poziomie kilkunastu procent to satysfakcjonujący wynik.

Czy w takim razie ponad 80% subskrybentów pozostaje nieaktywna?

Przeprowadziliśmy analizę 4 newsletterów wysłanych w ciągu jednego miesiąca. Ustaliliśmy, że średnia otwieralność wynosi prawie 19%ale nie można rozumieć tego odsetka jako wyznacznika aktywności bazy w dłuższym okresie.

Jeśli potraktujemy wszystkie kampanie jako całość, okazuje się, że otworzyło je prawie 43% wszystkich odbiorców. Z tej perspektywy aktywność bazy wygląda znacznie lepiej.

Współczynnik klikalności podlega temu samemu schematowi. Doskonale widzimy to na tzw. lejkach sprzedażowych: dla wybranej wysyłki i w ujęciu kumulatywnym – miesięcznym.

Przy regularnych działaniach email marketingowych zaangażowanie subskrybentów jest wyższe, niż wydaje się to na pierwszy rzut oka. Warto więc prowadzić systematyczne kampanie aby maksymalizować aktywność całej bazy.

Ile wart jest 1 adres email?

Czy da się wycenić wartość bazy mailingowej lub średnią wartość pojedynczego subskrybenta? Tego typu wyliczenie może być pomocne do oszacowania wartości całego sklepu internetowego dla celów inwestycyjnych lub czysto orientacyjnych.

Posiadając takie dane, jak: dynamika wzrostu bazy subskrybentów, średnia konwersja, średnia wartość koszyka; można oszacować sprzedaż jaką wygeneruje email marketing w najbliższych miesiącach. Następnie przyjmujemy założenie, że wartość bazy subskrybentów jest równa prognozowanej sprzedaży w ciągu 2 lat.

Otrzymaną kwotę dzielimy przez liczbę subskrybentów uzyskując wartość jednego adresu. Jednym z celów postawionych przed email marketingiem może być maksymalizacja wartości bazy emaili.

Porównaliśmy sprzedaż z newslettera Sendingo ze sprzedażą z okresu zanim rozpoczęliśmy działania dla sklepu Zwierzakowo.pl. W obydwu przypadkach interpolując efekty na następne 2 lata wyliczyliśmy, że udało nam się zwiększyć wartość bazy subskrybentów w ciągu 7 miesięcy – aż czterokrotnie.