Typy platform dla sklepu internetowego

Miesiąc temu na naszym blogu przedstawiliśmy wskazówki dla osób interesujących się stworzeniem swojego sklepu internetowego, a co jest z tym związane — z wyborem platformy e-commerce. [Przeczytaj tutaj]. W poniższym, kolejnym z tej serii artykule przedstawiamy typy platform e-commerce.


Platformy e-commerce, na których można zbudować swój sklep internetowy dzielą się na cztery typy:

  • platformy SaaS,
  • platformy Open Source
  • platformy komercyjne,
  • platformy dedykowane.

Platformy SaaS


Platformy SaaS, czyli Software as a Service to oprogramowanie przedstawiane jako usługa. Głównym i najważniejszym aspektem tego typu oprogramowania jest fakt, iż działa ona w chmurze. Wiąże się to też z wynajęciem takiej platformy od dostawcy. Co więcej, dostawca ma w obowiązku utrzymywanie serwisu, aktualizowanie go, zapewnienie wsparcia technicznego — a to wszystko za comiesięczną opłatę. Pozwala to użytkownikowi na skupienie się na najważniejszych czynnościach związanych z platformą e-commerce, czyli na sprzedaży i prezentacji swoich produktów. Ponadto użytkownik nie musi także przeprowadzać pełnego wdrożenia swojego sklepu internetowego, co automatycznie zmniejsza koszty implementacji sklepu internetowego. Dostawcy platform e-commerce typu SaaS oferują także bogate rozwiązania graficzne w postaci szablonów, co zdecydowanie ułatwia proces utworzenia sklepu od strony wizerunkowej. Jeśli jednak masz już gotowy, spersonalizowany szablon to nie musisz się martwić — dostawcy mogą zaimplementować Twoje gotowe rozwiązania graficzne. W związku z tym takie rozwiązanie proponowane jest najczęściej małym firmom czy przedsiębiorcą, dla których duża początkowa opłata byłaby problemem. Co więcej, dzięki skorzystaniu z tego typu platformy, użytkownik nie musi być zaznajomiony ze sposobem jej działania, aby sprawnie prowadzić swój sklep internetowy. Niestety, jak każdy produkt, platformy e-commerce typu SaaS mają także wady. Najważniejszą wadą jest ograniczenie związane z rozszerzaniem platformy o nowe funkcjonalności oraz integracja z zewnętrznymi systemami, gdyż oprogramowanie jest w pełni zależne od twórców. W związku z powyższym to rozwiązanie nie sprawdzi się w przypadku przedsiębiorstw nastawionych na dynamiczny rozwój swojego sklepu. Wśród najpopularniejszych platform e-commerce typu SaaS znajdują się:

  • Shoper,
  • Atom Store,
  • IAI-Shop,
  • iStore,
  • Shopify
  • … i wiele innych.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć czegoś więcej na temat platform e-commerce typu SaaS, zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu:


Platformy Open Source


Bardzo częstym wyborem są platformy typu Open Source. Jak sama ich nazwa wskazuje, są to platformy o otwartym źródle, które są darmowe. Tworzone są one przez innych użytkowników, którzy współpracują przy budowie tego typu platform. W związku z tym użytkownik może znaleźć o wiele więcej różnych szablonów czy rozwiązań, które będą pasować jego sklepowi internetowemu. Jest to jedna z przewag platform Open Source nad innymi typami platform. Ponadto, ze względu na otwarty dostęp do kodu źródłowego, użytkownik może swobodnie zmieniać i dostosowywać platformę do swoich potrzeb. Jednakże, w przeciwieństwie do platform typu SaaS, platformy typu Open Source są nieco trudniejsze w codziennym utrzymaniu. Dlatego właśnie trzeba skorzystać z pomocy specjalistów, którzy tego typu platformę wdrożą i zajmą się wsparciem technicznym. Niemniej jednak tego typu rozwiązanie plasuje się na drugim miejscu pod względem poniesienia względnie niskich kosztów w stosunku do końcowego efektu, jakim jest idealnie dopasowany do potrzeb użytkownika sklep internetowy.
Wybór platformy e-commerce typu Open Source daje nieograniczone możliwości w rozszerzeniu o nowe funkcjonalności, a także pozwala na łatwą integrację z innymi systemami. Dla kogo? Tego typu platformy e-commerce najczęściej są wybierane przez średniej wielkości przedsiębiorstwa, jak i te największe ze względu na duże możliwości rozwoju platformy, a w związku z tym — sklepu internetowego. Wśród najpopularniejszych platform typu Open Source znajdują się:

  • Magento,
  • PrestaShop,
  • WooCommerce,
  • OpenCard,
  • VirtueMart
  • … i wiele innych.

platformy open source


Platformy komercyjne


Trzecim typem platform, z których użytkownik może skorzystać, są platformy e-commerce typu komercyjne, lub, innymi słowy, licencyjne. Nazwę swoją biorą od systemu płatności, który wiąże się z wykorzystaniem tego typu rozwiązania przy tworzeniu swojego sklepu internetowego. Użytkownik poprzez jednorazową płatność za platformę może jej używać przez nieokreślony okres. Mimo iż jest to bardzo wygodne rozwiązanie, to ma też parę istotnych wad. Dostawca bardzo często obliguje się do darmowych aktualizacji oprogramowania, jednakże w praktyce są one traktowane jako nowe wersje, za które ponownie trzeba wnieść opłatę. Ponadto, za wszelkie optymalizacje i wdrożenie sklepu internetowego jest odpowiedzialny klient, co dla niedoświadczonych osób może być problematyczne. Mimo to, dostawcy nie zostawiają klienta samemu sobie z ich produktem i oferują pomoc w rozwiązywaniu problemów za pośrednictwem forów internetowych dedykowanych danej platformie.
Podczas korzystania z platform komercyjnych nie jest problemem, aby rozszerzyć je o nowe funkcjonalności czy zintegrować z innymi systemami. Twórcy w swoim sklepie oferują różne dodatkowe produkty kompatybilne z ich platformami. Oczywiście, większość jest płatna, lecz można także natrafić na prawdziwe perełki. W przypadku platform licencyjnych największym ograniczeniem jest fakt, iż muszą być one hostingowane przez klientów. Jest to zdecydowanie typ platform e-commerce, który polecany jest doświadczonym użytkownikom, dla których wdrożenie i obsługa techniczna sklepu i platformy nie jest problemem. Wśród najpopularniejszych platform e-commerce typu komercyjne znajdują się:

  • Sote,
  • Shoper,
  • Sky-Shop.

platformy komercyjna


Platforma dedykowana



Platforma e-commerce typu dedykowana jest stworzona na specjalne życzenie klienta, dostosowana do wszystkich właściwości jego sklepu internetowego i przysłowiowo “szyta na miarę”. Dzięki temu wszelkie już obecne procesy czy narzędzia używane w firmie mogą być bezproblemowo wdrożone. Takie platformy tworzone są przez specjalistów, którzy w profesjonalny sposób doradzą w sprawie tworzenia oprogramowania. Ponadto zapewniają kompleksową pomoc w zarządzaniu już istniejącymi platformami, czy nowo powstałymi. Klient nie musi się także martwić o hosting czy ewentualny redesign swojego sklepu internetowego. Jednym zdaniem: zdecydowanie się na ten typ platformy e-commerce, na której wdrożony będzie sklep internetowy, spełni wszystkie oczekiwania klienta, gdyż taka platforma nie będzie dostosowana tylko pod względem wizualnym, ale i technicznym.
Dla kogo? Ze względu na bardzo wysokie koszty stworzenia platformy od podstaw, na takie rozwiązanie decydują się duże przedsiębiorstwa, którym bardzo zależy na idealnej funkcjonalności strony. Platforma e-commerce typu dedykowana jest także dobrym rozwiązaniem, jeśli sklep internetowy ma bardzo bogatą ofertę, która stale się powiększa o nowe działy.
Wadą tego typu rozwiązania są nie tylko wysokie koszty, ale i czasochłonność realizacji. Ponadto po zdecydowaniu się na firmę, która stworzy dla nas platformę, zmuszeni jesteśmy pozostać przy współpracy z nią, gdyż wdrożenie nowego dostawcy stałoby się nie tylko kosztowne, ale i zajęłoby bardzo dużo czasu. Jeśli jednak Twoja firma jest firmą IT, która posiada doświadczonych pracowników, to zawsze możesz pomyśleć o wykwalifikowaniu ich tak, aby bez problemu mogli obsługiwać stworzoną platformę.


platformy dedykowana


Podsumowanie


Każda z przedstawionych wyżej platform ma swoje zalety i wady. Najważniejsze jest, aby przed decyzją na któryś z konkretnych typów platform e-commerce zaznajomić się z ich działaniem, sposobem wdrożenia, przyszłą obsługą techniczną oraz ewentualnym rozszerzeniem o nowe funkcjonalności. Wszystko to ma na celu dobranie idealnej platformy do potrzeb w taki sposób, aby była ona jak najbardziej dla nas rentowna, a zarazem korzystna z punktu widzenia technicznego. Dobrze dobrana platforma, na której wdrażany jest sklep internetowy, nie tylko ułatwia potencjalnemu klientowi poruszanie się po stronie i wynajdowanie produktów, ale czyni także ten proces o wiele bardziej przyjemnym i zachęcającym. Platforma SaaS - średni koszt, dostosowanie pod względem wizualnym, najmniejszy kłopot z utrzymaniem platformy (robi to dostawca), małe możliwości rozwoju
Platforma Open Source - niski koszt, możliwość dodawania nowych funkcjonalności, potrzeba zatrudnienia specjalistów do obsługi platformy, dostęp do gotowych szablonów,
Platforma komercyjna - jednorazowa opłata, problemy z aktualizacją oprogramowania, problematyczność z rozwiązywaniem ewentualnych problemów, dostęp do różnych szablonów i dodatkowych funkcjonalności.


Platforma dedykowana - wysoki koszt, indywidualne dostosowanie do potrzeb, czasochłonność, duża możliwość rozwoju. Sprawdź więcej: https://www.skycommerce.pl/