Platformy e-commerce przyszłością branży handlowej

W obecnych czasach szybkiego rozwoju technologicznego coraz więcej klientów szuka potrzebnych im produktów, czy rozwiązań za pośrednictwem Internetu. Duży wpływ ma na to także sposób życia wybierany przez młode osoby, dla których wygoda i zaoszczędzony czas podczas robienia zakupów internetowych odgrywa znaczącą rolę.


Stworzenie sklepu internetowego to nie lada wyzwanie, które powinno zostać poprzedzone wyborem platformy e-commerce oraz jej wdrożeniem. Aby jak najlepiej dobrać dostawcę platformy do potrzeb sklepu, należy zastanowić się przede wszystkim nad wielkością przedsięwzięcia. Czy sklep internetowy jest naszą jedyną działalnością, czy jest tylko dodatkowym kanałem sprzedaży produktów oferowanych w sklepie lokalnym? Jeśli dopiero wchodzisz na rynek ze swoją ofertą bez zbudowanej bazy klientów, to polecane są prostsze rozwiązania, które bez większego problemu będziesz mógł sam dostosować do swoich potrzeb. Zastanów się także jaką wiedzą dotyczącą marketingu dysponujesz, czy będziesz w stanie efektywnie i szybko wypromować swoją stronę. Dzięki temu będziesz mógł określić, w jakim stopniu potrzebujesz doradztwa profesjonalistów. Wbrew pozorom gotowe szablony oferowane przez platformy e-commerce nie zawsze są skuteczne, czy odpowiednio dostosowane do oferty.

Kolejną istotną sprawą jest budżet, który możemy przeznaczyć na stworzenie, wdrożenie oraz prowadzenie sklepu internetowego. Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność, dobrze byłoby przeznaczyć większą ilość środków na wejście na rynek. Trzeba być świadomym, że początkowe koszty to nie tylko wykupienie platformy oraz dostosowanie jej do potrzeb, ale i stworzenie strategii marketingowej.

Jeśli nie mamy za dużej wiedzy na temat platform e-commerce, to dobrze jest zdać się na profesjonalistów. Dlaczego? Ponieważ najważniejsze jest, aby w pełni wykorzystać potencjał dobrze dobranej platformy, która oprócz podstawowych funkcji umożliwia zaimplementowanie dodatkowych modułów. Dzięki nim nasz sklep zostanie rozszerzony o nowe funkcjonalności, które nie tylko cieszą oko klienta, ale i usprawniają proces zakupowy.

Po wybraniu platformy e-commerce i rozszerzeniu jej o nowe funkcjonalności przychodzi czas na stworzenie designu, czyli wyglądu. W ofercie można znaleźć gotowe szablony, które wystarczy wdrożyć w swoim sklepie, jednakże nie zawsze są one odpowiednio dostosowane. Mimo ciekawej kolorystyki i zastosowaniu praktycznych rozwiązań niekiedy design sklepu nie odpowiada rodzajowi oferowanych produktów. Aby zapewnić jak najwyższy komfort użytkowania, design powinien być stworzony przez profesjonalistów specjalizujących się w UX/UI, dzięki którym Twój klient zapełni koszyk i zrealizuje transakcję bez problemów.

Przed ostatnią kwestią wartą przemyślenia jest decyzja dotycząca, kto będzie hostingować sklep. Dobrze jest wybrać firmę, która ma stabilną pozycję na rynku i doświadczenie w utrzymywaniu sklepów internetowych na serwerze. W tym przypadku ważny jest także dobry kontakt z supportem, dzięki któremu można w razie problemów szybko zareagować.

Wdrożenie sklepu, implikacja nowych funkcji, wybór designu i ewentualna integracja z już istniejącymi sklepem to nie koniec przygody. Wraz ze zmianami trendów, czy produktów przez nas oferowanych ważne jest aktualizowanie postawionego sklepu. Czasami także zdarzają się usterki, czy najzwyklejsza aktualizacja oprogramowania, która może być dla nas trudna do przeprowadzenia. W tym wypadku najodpowiedniejszym działaniem jest nawiązanie współpracy z firmą, która będzie kompleksowo zarządzać naszą platformą. Dzięki temu wszystkie powstające problemy będą na bieżąco rozwiązywane.

Po lekturze tego artykułu już wiesz, co jest ważne podczas tworzenia swojego pierwszego sklepu internetowego, czy też udoskonalenia już obecnego. W następnym artykule przedstawimy typy platform e-commerce, które możesz wykorzystać w swoim biznesie.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszym pierwszym artykułem o Branży e-commerce w Polsce!