Branża e-commerce w Polsce, czyli o marketingu skazanym na sukces


Skąd popularność e-commerce?

Rynek e-commerce należy do jednych z najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Według najnowszych badań Gemiusa na chwilę obecną wyceniana jest ona na 40 miliardów złotych. Każdego roku jej wartość rośnie zaś w stałym i bardzo wysokim - bo 4,5% - tempie.

Rosnącej popularności branży e-commerce doszukiwać należy się w korzyściach, jakie niesie ze sobą taki sposób dokonywania transakcji handlowych. Oszczędność czasu i kosztów - zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących, nieskończony wybór produktów, a także mnogość działań marketingowych, za pomocą jakich możemy skłonić klientów do wyboru akurat naszej platformy, to tylko niewielka część zalet e-commerce.



Kto najchętniej kupuje w sieci?

Zalety te doceniają zwłaszcza stosunkowo młodzi klienci, którzy stanowią najliczniejszą grupę internetowych klientów. Do najchętniej dokonujących w Internecie grup wiekowych zaliczyć można osoby znajdujące się w przedziale 25-34 lat - młodzi, wykształceni i nieźle zarabiający przedstawiciele tego pokolenia stanowią obecnie najbardziej łakomy kąsek dla wielu handlowców. Po piętach depcze im jednak urodzona przed 2000 rokiem generacja Z, niewyobrażająca sobie swojego codziennego funkcjonowania bez internetu i wirtualnych technologii. Fakt, że do głosu dochodzić zaczynają przedstawiciele pokolenia nieprzywykłego do życia z dala od najnowocześniejszych technologii sprawia, że udział branży e-commerce będzie stale się powiększał.

Sporym problemem, z jakim musi zmierzyć się rynek internetowych usług, jest przekonanie najstarszych użytkowników sieci do dokonywania tego rodzaju zakupów. Większość osób z wyższego segmentu wiekowego (czyli grupy 50+) nadal najwyżej ocenia tradycyjne zakupy, wysoko ceniąc sobie możliwość zobaczenia danego produktu przed dokonaniem płatności czy bezpośredniej rozmowy ze sprzedawcą.



Co się kupuje w sieci?

Dla nikogo nie będzie prawdopodobnie zaskoczeniem wskazanie, że do 3 najpopularniejszych segmentów zakupowych należą: ubrania i obuwie, artykuły ze świata kultury i nauki (książki, prasa, płyty czy filmy DVD) oraz sprzęty RTV i AGD. Znacznie szerszy wybór asortymentu niż w tradycyjnych sklepach oraz możliwość szybkiego porównania ich cen są głównymi powodami, dla jakich konsumenci decydują się na taką formę zakupów. Zdaniem najnowszych badań Gemiusa zakupy takie postrzegane są także jako: nieskomplikowane (według 41 proc badanych.), wygodne (44 proc.), tańsze (33 proc.) i zajmujące mniej czasu (39 proc.). Ciekawie kształtuje się także ocena bezpieczeństwa zakupów dokonywanych za pomocą Internetu. O ile w 2016 za ryzykowne postrzegało je 43% respondentów, o tyle teraz - już tylko 38%.

Tendencje te dostrzega coraz więcej polskich przedsiębiorców, odważnie stając do walki z największymi platformami zakupowymi. Przykładem takim może być poznańska platforma zakupowa Arena, której wartość w ciągu kilku ostatnich miesięcy przekroczyła 60 milionów złotych.

Rozwój branży e-commerce przyśpiesza i nic nie wskazuje na to, żeby w ciągu najbliższych lat się zatrzymał. To doskonała okazja dla początkujących i doświadczonych inwestorów, chcących rozszerzyć swoją działalność o nowe i bardzo obiecujące gałęzie.